سرپرست اداره میراث فرهنگی کرمانشاه از ثبت جهانی اورامانات در سه دقیقه در اجلاس چین خبرداد و گفت:اولین خروجی ثبت جهانی اورامانات تعامل سازنده بین استان های کرمانشاه و کردستان در جهت توسعه منطقه و وفاق ملی است.
کد خبر: ۹۸۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸ 28 July 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه جبار گوهری عصر چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت ثبت جهانی منظره فرهنگی منطقه اورامانات در هتل پارسیان کرمانشاه، اظهار داشت: اولین خروجی ثبت جهانی اورامانات وفاق ملی است و منظر فرهنگی تاریخی اورامانات منطقه ای است که بین کرمانشاه و کردستان واقع شده و ثبت  جهانی آن نتیجه تعامل و همدلی مردم و مسئولین دو استان بود.بیشتر از سه دقیقه طول نکشید که پرونده اورامانات  ثبت جهانی شد و این نشان از بدون نقص بودن پرونده ارسالی به اجلاس بوده است.که اگر در مسیر عادی خود پیش می رفت شاید حدود 10 سال به طول می انجامید، اما توانستیم ظرف پنج سال این کار را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: پروژه ثبت جهانی اورامانات از سال ۹۵ با راه اندازی پایگاه منظر فرهنگی تاریخی در کردستان و سال ۹۶ در کرمانشاه آغاز، اما از سال ۹۸ با دعوت استاندار کرمانشاه از وزیر میراث فرهنگی برای حضور در اورامانات و بازدید وزیر از این منطقه، سرعت گرفت.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: طبق برآوردها هزینه های جهانی شدن اورامانات بسیار بالا بود، اما عشق و علاقه ای که این تیم جوانی که برای ثبت جهانی این منطقه تلاس کردند، باعث شد با هزینه بسیار کمتر از آنچه که برآورد شده بود، به نتیجه دلخواه برسیم.

وی افزود:ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از نگرانی‌ها در منطقه اورامانات است، در نتیجه قوانین و ضوابط در ارتباط با عرصه و حریم و ساخت و سازها در منطقه به زودی تنظیم می شود.

گوهری در ارتباط با برگزاری جشن ثبت جهانی اورامانات نیز ابراز کرد: با کارهای هیجانی برای جشن ثبت ملی اورامانات با توجه به شیوع ویروس کرونا و حواشی ایجاد شده موافق نیستم از این رو در حال تدوین برنامه ای برای این جشن در هفته آینده در منطقه قوری قلعه هستیم.

وی تصریح کرد: در هر شهرستان در منطقه اورامانات به ریاست فرماندارها دبیرخانه های منظر جهانی اورامانات ایجاد شود و به دنبال آن شورای راهبردی نیز تشکیل می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه عنوان کرد: با ثبت جهانی اورامانات مسیری برای تعامل بیشتر با جهان ایجاد شده است که می توانیم از آن برای استفاده از اعتبارات بانک جهانی و داشته های دانشگاه های تحقیقاتی بین المللی نیز استفاده کنیم،همچنین مناطقی که در یونسکو ثبت می شوند مناطق امن در جهان شناخته و حمله جنگی به آنها جنایت جنگی محسوب می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار